Spørsmål:


Kjære Bestefar. Det jeg lurte på var kordan jeg kan lese ut Bibelen? Jeg aner ikke hvor jeg skal starte, eller hvilken del som er best å starte med. Jeg har lest litt i Bibelen, men ikke så veldig mye. Jeg liker å lese. Det er ikke akuratt flaut å spørre foreldrene mine om det, men pappa blir litt småirritert når jeg begynner å mase (han er ikke kristen og han er ganske stressa når han kommer fra jobb) og mamma, ja jeg tror faktisk ikke ho vet det. Ett spørsmål til, kordan kan jeg få pappa til å bli kristen. Jeg vet at det er et valg han må ta sjølv, men iallefall at han ikke banner. Iallefall ikke så mye. Dette ble ganske langt, men jeg håper du holdt ut. Takk for oppmerksomheten:)
S... Gutt, January 7, 2014

Vi svarer:



Hei S,
Så fint at du vi lese Bibelen, som er et helt bibliotek i seg selv, med mange forskjellige bøker.
Hvis du vil ha tak i det viktigste i Bibelen og så ta det derfra, kan du for eksempel starte med Markus evangelium.
Det er kort, nesten som det er skrevet for unge mennesker, og du får et levende bilde av Jesus, hvem han var, hva han gjorde og hva det betyr for oss. Så kan du et evangelium til, eller lese hvordan det gikk etter at Jesus forlot disiplene sine, og den boken heter Apostlenesgjerninger og står etter Johannes evangelium. Så kan du lese fra begynnelsen om skapelsen og menneskenes historie med Gud, i 1 Mosebok.
Etter det kan du snakke med noen som har vært kristne en stund, og for eksempel lese boken "En helt overkommelig Bibel" som Knut Tveitereid har skrevet. Lykke til!
Du har helt rett i at du ikke kan frelse pappa eller få ham til å bli kristen, for troen kommer av at man hører om Jesus og vil ta imot ham som sin frelser. Men du kan be for ham og prøve å være slik at han forstår at det betyr mye for deg, og kanskje gjøre ham litt nysgjerring. Jesus og troen er også en utfordring, så det kan være en grunn til at han blir irritert. Det betyr at det er liv i deg, og det kan du være stolt av!

Hilsen
Bestefar


Om mscrew